De quelques historiens, sociologies et ethnologues juifs en Grande Guerre. Entre Sciences social, République, Union sacrée et barrésisme, Par Annette Becker

La participation massive au combat national a prouvé pour les Juifs que l'élection est définitivement française, dans l'Union sacrée barrésienne, bien représentée par des intellectuels comme Hertz ou Mauss. Mais les Israélites demeurent les otages d'une contradiction majeure des cultures de guerre ; celles-ci à la fois les reconnaissent afin d'attaquer avec une meilleure cohésion l'ennemi et, néanmoins, les perçoivent parfois comme des ennemis de l'intérieur, d'autant plus dangereux que moins visibles. C'est ce qui explique qu'un homme tel que Durkheim ait pu être victime de telles dérives, nées de l'appréhension diffuse de certains devant l'appartenance à une religion minoritaire, et surtout, sans paradoxe aucun, quand " l' identification " est rendue difficile par l'absence de pratique et l'assimilation.
 
 

About some Jewish historians, sociologists, ethnologists during the first World War. Between social sciences, Republic, " Union sacrée " and Barrès ideology, by Annette Becker

Their massive joining in the national fight was for the Jews the proof that there were permanently elected as French in the "Union Sacrée" of Barrès, and the main actors were Hertz and Mauss. But the "Israélites" are still held as hostages of a major contradiction in war cultures : these, on one hand, acknowledge them in order to reach a better cohesion while entering the battle with the enemy, but nonetheless, consider them as enemies within the country, the more dangerous as they are the less perceptible. This can explain why a man like Durkheim could become the victim to such abuses, issued from the incomprehensible anxiety of some in front of a minority religion, and mostly, and this is not paradoxical, when "identification" is made difficult because of the absence of religious practice and assimilation.