Ennemis intimes. La représentation des Juifs dans l’œuvre de Grégoire de tours, par Martin Quénehen

Les travaux de l’évêque Grégoire de Tours (538-594), donné parfois comme "le père de l’Histoire de France", comptent au nombre des principales sources sur l’histoire des Juifs en Gaule mérovingienne. Empruntant la démarche de l’histoire culturelle, cet article analyse le discours singulier de Grégoire de Tours sur les Juifs. Il ressort de cette analyse que la description des Juifs dans son oeuvre relève d’abord du courant rhétorique hérité de la tradition chrétienne qui décrit le Juif comme la representation de "l’Autre", le négatif des valeurs chrétiennes. Associé par Grégoire de Tours aux païens et aux hérétiques, le Juif occupe cependant une place particulière : il est un rival intérieur, un ennemi proche ou "extime", pour reprendre l’expression de Lacan.




Close enemies. Portrayals of the Jews in the works of Grégoire de Tours, by Martin Quenehen

The works of the Bishop Grégoire de Tours (a 538 - a 594) who some believed to be the "father of the History of France" are among the main sources of the history of the Jews in Gaul during the Merovingian period. Borrowing the reasoning of the cultural history, this article analyses the peculiar speech of Grégoire de Tours through his description of the Jews. From this analysis the feeling emerges that the description of the Jews in his work first results from the rhetorical trend inherited from the Christian tradition which describes the Jew as the representation of " the different", an image in the negative of the Christian values. Linked to the pagans and the heretical according to Grégoire de Tours, nevertheless the Jew stands in a particular place: he is an inside rival, a close enemy or "extimate" as Lacan would say.